Hvad kan vi vaccinere hunde imod?

Det anbefales at alle hunde bliver vaccineret. Når man vaccinerer, gives en kontrolleret lille mængde af det sygdomsvoldene virus eller bakterie. På den måde sættes hundens immunforsvar i gang med at danne antistoffer imod sygdommene. Så er den forberedt hvis den skulle blive udsat for smitte.

Når man får sin hund vaccineret hjælper man både sin egen hund, men samtidig også andre hunde fordi smittepresset (antal af virus og bakterier i omløb) holdes nede.

Det er vigtigt, at en hund er sund og rask inden den bliver vaccineret. Hvis en syg hund bliver vaccineret, kan den blive endnu mere syg fordi vaccinen vil lægge beslag på en del af immunforsvaret, ligesom den sygdom hunden har i kroppen i forvejen. Derfor starter et vaccinationsbesøg ved dyrlægen altid med at hunden sundhedstjekkes. Det aftales imellem dyrlæge og dyreejer hvilke sygdomme hunden skal vaccinere imod.

Hvad kan vi vaccinere hunde imod?

Hundesyge

Er en virussygdom, der giver både lungebetændelse og tarmbetændelse. Især hvalpe kan dø af sygdommen.

Leverbetændelse

En virussygdom, der som navnet siger, giver leverbetændelse, som hunden kan dø af

Parvovirus

Er en virussygdom, som giver en voldsom blodig diarre, der kan få et dødeligt udfald.

Leptospirose

Er en bakteriesygdom, som især angriber leveren og kan medføre død.

Kennelhoste

Kennelhoste er ikke en dødelig sygdom, men den er generende for hund og ejer, og meget smitsom. Man kan vaccinere imod et virus og en bakterie, som giver kennelhoste. Desværre kan også andre vira og bakterier give kennelhoste. Når man kennelhostevaccinerer dryppes en lille mængde væske i det ene næsebor.

Borrelia

Borrelia er en bakterie, som kan overføres med skovflåter når de suger blod. I den akutte fase af en borreliainfektion ses træthed, feber, nedsat appetit og ømme led. Ved en kronisk infektion kan der komme skader på hjerte, lever, nyrer og nervesystemet. Ligesom på mennesker findes der ikke en test, som kan afgøre om symptomerne skyldes borrelia eller andre ting. En hund, som er syg af borrelia kan behandles med antibiotika, men kan fortsat være smittet i flere år efter, og sygdommen kan blusse op igen.

Hunde, som færdes meget i naturen er mest udsatte for skovflåter og dermed smitte med borellia.

Hvis man vaccinerer får hunden antistoffer i blodet, som skovflåten optager når den suger blod på hunden, og disse antistoffer gør, at borreliabakterien ikke kan vandre ind i hunden.

Vaccinationsprogrammet er:

To basisvaccinationer med 3 ugers mellemrum (ikke samtidig med andre vacciner) helst feb/marts måned lige inden flåtsæsonen, og herefter revaccination årligt.

Endvidere anbefales det også at behandle sit dyr med et middel imod skovflåter.

Leishmania

Leishmania er ikke en sygdom vi har i Danmark, men din hund kan blive smittet hvis du rejser med den i landene omkring Middelhavet. Leishmania skyldes en parasit, som din hund kan smittes med hvis den stikkes af en sandflue. Parasitten kan være i din hund i flere år inden den eventuelt giver sygdom. Sygdommen kan dels give hudsymptomer med kløe og dels kan den angribe nyrerne.

Vaccinationsprogrammet er:

Tre basisvaccinationer med 3 ugers mellemrum, og årlig revaccination.

Endvidere anbefales det også at behandle sit dyr med et middel imod sandfluer, eksempelvis Bayvantic.

Herpes

Herpes er et virus, der kan volde sygdom i de øvre luftveje og i kønsorganerne. Mange hunde kan være bærere af virus uden at være syge af det.

En herpesinfektion kan blusse op hvis hundens immunforsvar er svækket eksempelvis af sygdom eller medicin.

En drægtighed svækker også tæves immunforsvar, og derfor er der stor risiko for at en tæve overfører smitte til sine hvalpe. Dette kan ende i enten en abort eller hvalpe som dør i løbet af deres første levedage. Endvidere kan en herpesinfektion i udbrud også gøre tæven steril.

Drægtige tæver kan vaccinere imod herpes.

Vaccinationsprogrammet er:

Første vaccination: Omkring parring (seneste 10 d efter parring)

Anden vaccination: 1-2 uger før forventet fødsel

Det anbefales at vaccinere i hver drægtighed for at beskytte tæven og dens hvalpe bedst muligt.

Rabies

Ved rejse til udlandet skal både hunde og katte have en gyldig rabiesvaccine, et kæledyrspas og være chipmærkede. Specifikke regler for de enkelte lande kan findes på www.fvst.dk  vælg ”dyr” og herunder ”rejse med kæledyr”

Kender du VetPro? VetPro er vores eget kvalitetsfoder til hunde og katte.

Spørg os gerne - vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde det rigtige foder til dit kæledyr.

Hvad enten dit kæledyr er hvalp/killing, voksen eller senior, så tilbyder VetPro det rette produkt til konkurrencedygtige priser.

VetPro kan købes i vores butik eller webshop.

Gå til webshop