Vaccination af hunde

Operation og undersøgelse

Det anbefales at alle hunde bliver vaccineret. Når man vaccinerer, gives en kontrolleret lille mængde af det sygdomsvoldene virus eller bakterie. På den måde sættes hundens immunforsvar i gang med at danne antistoffer imod sygdommene. Så er den forberedt hvis den skulle blive udsat for smitte.

Når man får sin hund vaccineret hjælper man både sin egen hund, men samtidig også andre hunde fordi smittepresset (antal af virus og bakterier i omløb) holdes nede.

Det er vigtigt, at en hund er sund og rask inden den bliver vaccineret. Hvis en syg hund bliver vaccineret, kan den blive endnu mere syg fordi vaccinen vil lægge beslag på en del af immunforsvaret, ligesom den sygdom hunden har i kroppen i forvejen. Derfor starter et vaccinationsbesøg ved dyrlægen altid med at hunden sundhedstjekkes. Det aftales imellem dyrlæge og dyreejer hvilke sygdomme hunden skal vaccinere imod.

Hvad kan vi vaccinere hunde imod?

Hundesyge
Er en virussygdom, der giver både lungebetændelse og tarmbetændelse. Især hvalpe kan dø af sygdommen.

Leverbetændelse
En virussygdom, der som navnet siger, giver leverbetændelse, som hunden kan dø af

Parvovirus
Er en virussygdom, som giver en voldsom blodig diarre, der kan få et dødeligt udfald.

Vaccinationsprogrammet for hundesyge, leverbetændelse og parvovirus er:

Vi bruger Nobivac serien fra MSD til vaccination af hunde. Deres vacciner er godkendt til vaccination af hvalpe i 6-8 ugers og 12 ugers alderen. De har studier der viser god respons, og god dækning efter disse to vacciner. Vi vil dog gøre opmærksom på de nye vaccinationskrav fra Dansk kennel klub som kræver en vaccination efter 16. ugers alderen, hvis man vil deltage i DKK aktiviteter indenfor hundens første leveår.

Så hunde skal vaccineres som 6-8, 12 og evt. 16 ugersalderen. Derefter vaccineres der 1 år efter sidste basisvaccination og efterfølgende hvert 3. år.

Kennelhoste
Kennelhoste er ikke en dødelig sygdom, men den er generende for hund og ejer, og meget smitsom. Man kan vaccinere imod et virus og en bakterie, som giver kennelhoste. Desværre kan også andre vira og bakterier give kennelhoste. Når man kennelhostevaccinerer dryppes en lille mængde væske i det ene næsebor.

Vaccinationsprogram

Hunde skal vaccineres en gang enten ved 8 ugers eller 12 ugers alderen. Derefter årlig revaccination.

Leptospirose
Er en bakteriesygdom, som især angriber leveren og kan medføre død.

Hunde vaccineres ved 6-8 uger og 12 ugers alder og derefter årlig revaccination. Man skal være opmærksom på at der ikke må gå længere end 6 uger mellem basisvaccinationerne.

Borrelia
Borrelia er en bakterie, som kan overføres med skovflåter når de suger blod. I den akutte fase af en borreliainfektion ses træthed, feber, nedsat appetit og ømme led. Ved en kronisk infektion kan der komme skader på hjerte, lever, nyrer og nervesystemet. Ligesom på mennesker findes der ikke en test, som kan afgøre om symptomerne skyldes borrelia eller andre ting. En hund, som er syg af borrelia kan behandles med antibiotika, men kan fortsat være smittet i flere år efter, og sygdommen kan blusse op igen.

Hvis man vaccinerer får hunden antistoffer i blodet, som skovflåten optager når den suger blod på hunden, og disse antistoffer gør, at borreliabakterien ikke kan vandre ind i hunden.

Vaccinationsprogrammet er:

To basisvaccinationer med 3 ugers mellemrum (ikke samtidig med andre vacciner) helst feb/marts måned lige inden flåtsæsonen, og herefter revaccination årligt.

Endvidere anbefales det også at behandle sit dyr med et middel imod skovflåter.

Leishmania
Leishmania er ikke en sygdom vi har i Danmark, men din hund kan blive smittet hvis du rejser med den i landene omkring Middelhavet. Leishmania skyldes en parasit, som din hund kan smittes med hvis den stikkes af en sandflue. Parasitten kan være i din hund i flere år inden den eventuelt giver sygdom. Sygdommen kan dels give hudsymptomer med kløe og dels kan den angribe nyrerne.

Læs hvad vores kunder siger om os

Vi samler på glade kunder

Super kompetente medarbejdere. Behagelig, personlig og nærværende betjening. Fik tid samme dag til vores hund med hot spot, selvom de var totalt bookede. ❤️

Vi er glad for den professionalisme og omsorg personalet har givet vores elskede kat og kan varmt anbefale klinikken til andre.

Vi vil give de aller bedste anbefalinger og takke for en altid SUPER service, en særlig TAK til Rie i forbindelse med Eddies operation.

Dejlig dyrlæge. De tager sid den tid det er nødvendigt, for qt give den optimale behandling og diagnosticering af dine dyr. De er kompetente, og bestemt ikke bange for at vise at de er mennesker som er meget passioneret omkring dyr. De er bestemt vores fortrukne dyrlæge 👌👍

Altid søde og kompentente medarbejder. Meget omsorgsfulde når man står med et sygt lille dyr, eller har måtte aflive en gammel og træt af dage kat. Har kun positive oplevelser i alle de 16 år vi har brugt Snertinge dyrehospital.

Jeg er kommet der gennem 10 år med min gravhund og har
aldrig haft noget at klage over er altid blevet behandlet af et
godt personale. Lis og Hardy Jørgensen.

Super dygtige og og kompetente medarbejder.. dejligt man kan ringe og bede om en akut tid, der så ligger lige med det samme, god behandling af både mennesker og dyr.. og fine priser
kan klart anbefales og vil helst sikkert bruge dem igen

Vi har altid brugt dem og er glade for at komme der altid mødt med et smil trods vores mange hunde😊de kan varmt anbefales herfra

Jeg er kommet der gennem 10 år med min gravhund og har
aldrig haft noget at klage over er altid blevet behandlet af et
godt personale. Lis og Hardy Jørgensen.

kan klart anbefales og vil helst sikkert bruge dem igen

Vaccinationsprogrammet er:

Tre basisvaccinationer med 3 ugers mellemrum, og årlig revaccination.

Endvidere anbefales det også at behandle sit dyr med et middel imod sandfluer, eksempelvis Bayvantic.

Herpes
Herpes er et virus, der kan volde sygdom i de øvre luftveje og i kønsorganerne. Mange hunde kan være bærere af virus uden at være syge af det.

En herpesinfektion kan blusse op hvis hundens immunforsvar er svækket eksempelvis af sygdom eller medicin.

En drægtighed svækker også tæves immunforsvar, og derfor er der stor risiko for at en tæve overfører smitte til sine hvalpe. Dette kan ende i enten en abort eller hvalpe som dør i løbet af deres første levedage. Endvidere kan en herpesinfektion i udbrud også gøre tæven steril.

Drægtige tæver kan vaccinere imod herpes.

Vaccinationsprogrammet er:

Første vaccination: Omkring parring (seneste 10 d efter parring)

Anden vaccination: 1-2 uger før forventet fødsel

Det anbefales at vaccinere i hver drægtighed for at beskytte tæven og dens hvalpe bedst muligt.

Rabies
Ved rejse til udlandet skal både hunde og katte have en gyldig rabiesvaccine, et kæledyrspas og være chipmærkede. Specifikke regler for de enkelte lande kan findes på www.fvst.dk vælg ”dyr” og herunder ”rejse med kæledyr”

Har du spørgsmål?

Skriv til os via vores kontaktformular.

Døgnvagt

For akut tilskadekomne dyr